Doprava

1991 - založení pracovní skupiny Doprava

                                                        

Fakta 1991-2000

1991- byly zpracovány mapy silniční a železniční sítě Euroregionu Nisa, mapy hraničních přechodů a soubor informací o dopravních terminálech. Byla vytvořena koncepce provozu jízdních řádů

1992 - začala příprava na výstavbu rychlostní silnice Liberec  I/35 - Hrádek nad Nisou - Zittau - Weissenberg A4 zpracováním technické studie

1993 - na žádost obcí podél hranic na území ČR byla zpracována koncepce nových hraničních přechodů s Polskem a Německem

1993 - byl podán návrh na realizaci projektů z programu Phare „Zachování a obnovení železničního provozu v ERN" a „Obnovení železničního provozu na trati Liberec - Jelenia Góra"

1993 - 26.-28.5 - čeští a polští experti na dopravu jednali o hraničních přechodech na česko-polských hranicích - byl zpracován přehled stávajících přechodů a podány návrhy na zřízení nových.

1993 - 1.12. - bylo oficiálně otevřeno silniční propojení Hrádek nad Nisou - Zittau

1994 - byl zpřístupněn hraniční přechod z Hrádku přes Polsko do Zittau

1994 - začaly přípravné práce na otevření železničního spojení Harrachov - Jakuszyce

1994- byla schválena výstavby silničního obchvatu Rumburk a Neugersdorf včetně nového celniště s plánem dokončení v roce 1997

1995 - zástupci vlády ČR a SRN podepsali dohodu o otevření turistických stezek na hranicích obou států. Následně byly otevřeny stezky Petrovice-Lückendorf, Krompach-Jonsdorf, Jiříkov-Ebersbach, Rožany-Sohland

1996 - podařilo se zpřístupnit nové hraniční přechody a turistické stezky na česko-polské a česko-německé hranici:  Kunratice - Bogatynia, Habartice-Zawidow, Jizerka-Orle, Světlá - Waltersdorf, Deska-Piensk)

1996 - začaly přípravné aktivity na projektu „Cyklostezka Liberec-Hrádek nad Nisou-Zittau"

1998 - byla zpracována koncepce výstavby regionální silniční trasy Jelenia Góra-Nové Město p.S. -Frýdlant-Bogatynia-Zittau-Rumburk-Šluknov-Neustadt, jejíž součástí bylo i dopravní řešení úseku Hrádek nad Nisou-Bogatynia-Zittau.

1998 - byl vybudován silniční kamionový obchvat Rumburk-Neugersdorf

1998 - vznikla  „Koncepce dopravních záměrů v Euroregionu Nisa - doprava silniční, železniční a letecká - plán dokončení 1999

 

Fakta 2000-2010

2000 - byl zpracován koncept integrovaného dopravního systému „REGIOTRAM" v Euroregionu Nisa

2001 - proběhly přípravné aktivity na realizaci projektu Regiotram - I. etapa Liberec-Jablonec nad Nisou-Tanvald - Zittau a II. etapa Tanvald- Jelenia Góra

2001 - byl otevřen silniční přechod Rumburk - Neugersdorf

2002 - provoz na hraničních přechodech byl rozšířen o provoz nákladní a autobusové dopravy. Do provozu byly uvedeny železniční zastávky na trase Zittau-Hrádek nad Nisou a nové přechody pro pěší a cyklisty - Szklarska Poręba -Harrachov, Swiecie-Jindřichovice, Jizerka-Orle.

2003 -  byla zahájena výstavba nové silnice I/14 Liberec-Zelené Údolí-Jablonec n.N., Začala rekonstrukce dopravního spojení Turnov-Harachov a Zgorzelec-Bogatynia.  Dále pokračovala výstavba úseku Löbau-Nostitz a Löbau-Obercunnersdorf a modernizace úseku Weiswasse - hranice s Polskem

2004 - začaly přípravné práce pro výstavbu nového úseku silnice I/9 Česká Lípa-Nový Bor

2004- v polském městě Szklarska Poręba se uskutečnila konference „Komunikace na území Euroregionu Nisa".

2004 - byl vydán tříjazyčný leták „Základní informace k provozu na silnicích ERN" - nejdůležitější sdělení řidičům z oblasti dopravy na území celého ERN (dopravní omezení, značky, telefonní čísla aj.)

2004 - na území Euroregionu Nisa začaly platit jízdenky EURO-NEISSE. Spolu s nimi je každoročně vydáván „Plán linek a sítě" nebo vícejazyčné brožurky s tipy na výlety.

2005 - byla zpracována publikace „Mapy silničních investic" pro celý Euroregion Nisa

2006 - byla zpracována koncepce „Hraniční přechody v Euroregionu Neisse-Nisa-Nysa"

2007 - V Liberci se uskutečnila „Konference o dopravě v Euroregionu Nisa"

2007 - byl zrealizován projekt „Zvýšení bezpečnosti silničního provozu na území Euroregionu Nisa"

2007 - proběhla rekonstrukce mostu Zgorzelec-Görlitz přes Nisu"  

2007- od února mohli turisté na území německé a české části Euroregionu Nisa cestovat na tzv. cyklistickou jízdenku Euro-Nisa

2007 - byla dokončena výstavba čtyřproudové silnice I/35 z Liberce do Bílého Kostela s přípojkou do Hrádku nad Nisou. Do roku 2011 se plánuje dokončení spojení Praha-Liberec-státní hranice ČR.

2008 - proběhla rekonstrukce a přestavba silnice I/35 Liberec-Jeřmanice na rychlostní silnici.

2009 - byla zahájena I. etapa projektu „Výstavba silničního spojení ERN mezi městy Bogatynia v Polsku, Hrádku nad Nisou v ČR a Zittau v SRN"

2010 - v květnu se v Liberci uskutečnila třístranná konference „Doprava v Euroregionu Neisse-Nisa-Nysa"

2010 - dne 29. 8. po 65. letech byla slavnostně uvedena do provozu železniční trať Szklarska Poręba - Harrachov.                                                        

 

Plánované úkoly a cíle 2010-2014

  • Aktualizovat mapy investic výstavby silnic do roku 2014.
  • napomáhat dokončení propojení rychlostních silnic R - 35 a B - 178, úseky přes polské území a připojení na dálnici A4 vNěmecku,
  • vyměňovat si aktuální informace o plánované nebo dokončené výstavbě silnic na území Česka, Německa a Polska na území Euroregionu, zejména pokračování dálnice A4 vPolsku, spojnici Liberec - Jablonec n/N vČesku a severní obchvat Bogatyni vPolsku.
  • Podporovat obnovení, zachování a udržitelné využívání přeshraničních železničních propojení
  • Pokračovat vpředávání aktuálních informací o změnách jízdních řádů, tarifů a organizacích provozujících veřejnou dopravu vjednotlivých zemích.
  • Podporovat rozvoj a zavádění přeshraniční jednotné jízdenky EURO NEISSE Ticket
  • Vyhledávat vhodné přeshraniční projekty pro program Cíl 3

Zpět na obsah